onsdag 26 september 2018

ARGUMENTATION VECKA 39

argumentation = något som du vill övertyga de andra om (politiker, dina kolleger, skolledningen, osv)
argument = varför du tycker att du har rätt

FYLL I ALLA PUNKTER I TABELLEN INNAN DU BÖRJAR SKRIVA: (Svatava skriver ett exempel om hotade språk på s 181 i Grundhjulet):


Huvudtes: (imperativ! jag vill säga till andra) Satsa på minoritetsspråk!
argument 1 (vad jag tycker) minoriteter bidrar till rikare kulturliv, mer kunskap om världen, naturen
argument 2 (fakta jag hittat) s 181 ”Om man vill rädda ett språk från att dö ut, är det viktigt att skapa möjligheter att tala språket” människor blir stolta över sin identitet
argument 3 (motargument och min respons) Jag vet att många tycker att man ska kunna ett språk ordentligt så att alla förstår MEN forskning visar att flerspråkiga barn och personer lär sig bättre och snabbare i skolan.
Avslutning, sammanfattning: Om man satsar på minoritetsspråk, blir människor duktigare, stoltare över sig själva, nöjda med sitt liv och sin kultur.

Sedan kan du göra en tankekarta med alla ord som du tycker passar för din argumentation och som du vill använda, du kan alltid titta på tankekartan och komma ihåg att du ville använda vissa ord, berätta om vissa saker.


Du ska använda bindningsord = sammanhangsord som hjälper dig att binda ihop hela texten: 
det vill säga
särskilt
till exempel
bland annat
dessutom
för det första, för det andra, för det trejde
däremot, trots att
samtidigt, liknande
på grund av
därför –V-S
alltså
eftersom S-V
sammanfattningsvis – V-S
slutligen –V-S
Din text ska ha 3 olika stycken: 
STYCKE 1 (introduktion)
I den här argumentationen vill jag presentera några åsikter som stödjer tesen varför man borde satsa på minoritetsspråk.
STYCKE 2 (3 argument = huvuddelen), DU KAN OCKSÅ DELA UPP DINA ARGUMENT I FLERA STYCKEN - 1 ARGUMENT = 1 STYCKE
STYCKE 3(avslutning)

Du måste alltid ange källor på slutet av din text: 
Källor:
Asker, Kristina. (2016) Grundhjulet. ”Hotade språk” s 181


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar