argument = varför du tycker att du har rätt
FYLL I ALLA PUNKTER I TABELLEN INNAN DU BÖRJAR SKRIVA: (Svatava skriver ett exempel om hotade språk på s 181 i Grundhjulet):
Huvudtes: (imperativ!
jag vill säga till andra) Satsa på minoritetsspråk!
|
argument 1 (vad jag
tycker) minoriteter bidrar till rikare kulturliv, mer kunskap om världen,
naturen
|
argument 2 (fakta jag
hittat) s 181 ”Om man vill rädda ett språk från att dö ut, är det viktigt att
skapa möjligheter att tala språket” människor blir stolta över sin identitet
|
argument 3 (motargument
och min respons) Jag vet att många tycker att man ska kunna ett språk
ordentligt så att alla förstår MEN forskning visar att flerspråkiga barn och
personer lär sig bättre och snabbare i skolan.
|
Avslutning,
sammanfattning: Om man satsar på minoritetsspråk, blir människor duktigare,
stoltare över sig själva, nöjda med sitt liv och sin kultur.
|
Sedan kan du göra en tankekarta med alla ord som du tycker passar för din argumentation och som du vill använda, du kan alltid titta på tankekartan och komma ihåg att du ville använda vissa ord, berätta om vissa saker.
Du ska använda bindningsord = sammanhangsord som hjälper dig att binda ihop hela texten:
det vill säga
|
särskilt
|
till exempel
|
bland annat
|
dessutom
|
för det första, för det andra, för det trejde
|
däremot, trots att
|
samtidigt, liknande
|
på grund av
|
därför –V-S
|
alltså
|
eftersom S-V
|
sammanfattningsvis – V-S
|
slutligen –V-S
|
STYCKE 1 (introduktion)
I den här argumentationen
vill jag presentera några åsikter som stödjer tesen varför man borde satsa på
minoritetsspråk.
STYCKE 2 (3 argument = huvuddelen), DU KAN OCKSÅ DELA UPP DINA ARGUMENT I FLERA STYCKEN - 1 ARGUMENT = 1 STYCKE
STYCKE 3(avslutning)
Du måste alltid ange källor på slutet av din text:
Källor:
Asker, Kristina. (2016) Grundhjulet. ”Hotade språk” s 181
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar